الخميس، 6 نوفمبر 2008

اسكندرانية


طبيعى اوى ان كل انسان عندة انتماءات يعنى مثلا يكون عندى انتماء لدينى ولاهلى ولاتجاة فكرى معين كل الاتجاهات اللى الانسان يحبها ويكون تحت لوائها ويتطلب منة الدفاع عنها حتى لو وصل هذا الى ان يدعى بان اصحاب الاتجاهات الاخرى خطا لكن اللى بجد غريب وجميل انك اما تلاقى اسكندرانى بنت ولد شيخ شاب طفل تلاقية عندة انتماء رهيب للاسكندرية دى حاجة مش غريبة لية بقى لان اسكندرية اجمل محافظة فى محافظات مصر (اسكندرانية بقى)اينعم انا بدافع عن مصر جدا لكن برة البلد لكن جوة البلد تبقى اسكندرية هى كل حياتى(انا واخويا على ابن عمى وانا وابن عمى على الغريب)بالظبط كدة بس عموما لو شفت اسكندرية متقدرش غير تحبها بجد ايوووووووة عليها قطعة جميلة الملامح خلقها عز وجل لتكون محط اعيينا ومقر فخرنا عروسة البحر المتوسط مش كلام يعنى وبعدين البحر بتاع اسكندرية مش ممكن تشوفة تحس انة بيكلمك وبعدين انا عامة بحر اسكندرية بتوحشنى واما اطلع اصيف بحس ان مفيش مكاااااااان احلى من حبيبتى اسكندرية

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

askndrya 7lwa bs 3lshan wgwty 3aysha feha ayoooooooooh ya gd3an 3la gmal 2l mokayaf w hwa bytrakab mn 3la b7r 2skndrya w ya gmal d7kna 2na w wgwty w rouga w a7na 3l kornesh da 7ta 3erak soka w shemo mosh by7la 3'er 3l ba7r bsara7a askndrya w el ba7r 7ayatna kolna w fe3ln askndrya 2sn bald fe el donya b7alha
7ABEBTEK LOMYYYYYYYYYYYYYYYY

NOGA ALEX يقول...

سلمى انا بجد بموت فيكى وفعلا الكورنيش دة حياتنا فاكرة الترمس واصلا طبيعى نسيت اقولك ان احلى حاجة فى الكورنيش هى عراك سوكا ومش مش هههههههههههه

medo يقول...

اولا مدونتك رائعه وطريقتك رائعه وباين فكلامك البصاطه والصراحه واللباقه والرقه وخفه الدم ودي من سمات الكاتب الناجح ربنا يوفقك يارب ودي من احلى الحاجات الى كتبتيها بتدل عنك انك انسانه عاشقه لبلدك وانتمائك العالي