الأربعاء، 12 نوفمبر 2008

من حوالى سنة تقريبا قريت مقال جامد جدا لكاتب انا بجد بعشق اسلوبة فى الكتابة هو بلال فضل **** بلال كتب مقال ماخوذ لكاتب اكبر مش فاكرة اسمة اسم المقال كان عازفو السفينة الغارقة المقال طبعا كان رائع ودى حاجة عادية بالنسبة للصحفى بلال فضل يعنى المهم ان المقال كان بيتكلم ازاى اما السفينة العظيمة تيتانك كانت بتغرق ازاى العازفين اصرو ان يكملو عزف المقطوعة حتى لو كانو متاكدين ان مفيش حد بيسمعهم ولا حد فاضى يسمعهم لية انا بكتب عن المقال دة معرفش بس بجد من وقت ما قريت المقال وهو معلق معايا اوى اوى بجد كان جميل اوى احلى جملة كانت موجودة فى المقال هى (السفينة التى اسلمت نفسها للمحيط واصبح الغرق المحتم قدرها يصبح الموت احد العازفين ولكن على اله غير مرئية )اية الجمال دة اية الجملة دى ازاى بجد حد اما يكون بيحب الحاجة اللى بيعملها بيكمل فيها يعنى العازف اللى كان بيعزف دة لو مش بيعشق الاله اللى بيعزف بيها كان اكيد هيسبها ويلحق اى وسيلة عشان ينجو بحياتة لكن حبة لاله العزف دى خلاة نسى حياتة ونسى نفسة وحاول يكمل المعزوفة مش عارفة انا بحب المقال دة اوى عامة بلال فضل عبقرى واكيد اللى مخلية بيكتب المقالات الجامدة اللى بيكتبها هو حبة للكتابة اللى انا بتمناة وبحلم بية انا احب اللى بعملة ولو ربع كدة انتو اية رايكم نعمل حاجة بنحبها ولا اية؟ ولا نشتغل اى شغل وخلاص

هناك 4 تعليقات:

محمود محمد حسن يقول...

نجوى

إذا كان الناس العازفين دول رفضوا انهم يسيبوا آلاتهم ويحاولوا النجاة وده شيء حلو ،

فالناس اللي طلعوا يجروا على قوارب النجاة ما كانوش غلطانين برده ، وبيني وبينك تصرفهم كان طبيعي اوي ،


الحياة مش دايماً آله جميلة بتتعزف عليها وبس ، الحياة برده كفاح ، ومسئوليات ،

يعني اكيد كل واحد من الناس اللي كانوا بيعزفوا على الآله دي ، مش المفروض ليه ابن مستنيه ؟؟ او ليه ام او زوجة مستنينه ؟؟؟!!

مش دول برضه محتاجين اهتمام ؟؟ مش دول برضه محتاجين حياته وعشقه ؟؟!!!

الحاية مش دايماً كل حاجة حلوة بنعملها ، الحياة في اوقات كتير اوي حاجات متعبة بتتعمل علشان في الآخر بنحصل على متعة مش بيحصل عليها الناس اللي بتعمل اللي في دماغها وبس

يا رب يكون كلامي وصل

NOGA ALEX يقول...

محمودازيك، اولا كلامك حلو اوى وانت عارف كدة مش هفضل اقولك كل مرة وهو وصلنى بس بردة انت متصور ان واحد عارف ان حياتة بتنتهى وبردة مصمم يكمل المعزوفة اكيد دة مش واقع بس تخيل الخيال حاجة حلوة اوى وعموما انا بجد بشكرك على الاهتمام *****

غير معرف يقول...

يعنى انا اكون مثلا كده مثلا يعنى مسافره على سفينه وقاعده بعزف وفجاه السفينه خير اللهم اجعله خير الاقيها تغرق بيا اقوم انابقى الشجاعه بقى قال ايه افضل اعزف ومااروحش انقز نفسى قال ايه بقى علشان انا بحب معزوفتى والاله بتاعتى يا شيخه يكش تولع الاله على المعزوفه على اللى عايزين يعزفوهاده العمر واحد والرب واحد هو احنا حنعيش كل يوم قال افضل اعزف قال يا شيخه روحى كده بمقالاتك وارائك بلاش كلام فارغ اصل هى المعزوفه ديه هى اللى حتعيشنى
يلا كفايه بقى احسن اتنرفزت
لومى

NOGA ALEX يقول...

يا سلمى يا حبيبتى انا مش بكتب الكلام دة لامثالك انت خليكى الرب واحد والعمر واحد هههههههههههههه